Matiga möten - HLL

Matiga möten

Det är svårt att överskatta värdet av goda möten. För många av oss är en vanlig dag full av möten, en del tänker vi kanske inte ens på. På HLL försöker vi ta dem på allvar, för vi tror att de spelar roll allihop, från ett trevligt bemötande i ett snabbt telefonsamtal till en välbehövlig pratstund över en kopp kaffe. Genom att prioritera våra möten tror vi att vi bygger för framtiden, oavsett om det sker i depån, via telefon, mail, eller som i Vårgårda – mitt i vardagen på ett bygge.

Fakta

Tommy Sörensen,
Produktionsledare Fristad Bygg och kund hos HLL

Rollen som produktions-/arbetsledare har Tommy haft i ca fem år. Innan dess var han snickare på Fristad Bygg och har funnits på företaget sedan 2008. Fristad Bygg ligger, som namnet avslöjar, i Fristad och har funnits i ca 75 år. Uppdragen är både små och stora, och många kompetenser finns internt. Mycket, men inte allt byggs i trä och företaget ligger i framkant när det gäller användandet av massivträ.

Patrik Bengtsson,
Säljare HLL i Borås och Alingsås med omnejd

När Patrik började på HLL för ca två år sedan var det som uthyrare. Efter något år fick han chansen att prova på att jobba som utesäljare och trivs väldigt bra, med rollen och med HLL som arbetsgivare. Jobbet handlar både om att hitta nya kunder och att vårda relationen med befintliga. Med 30 år som snickare i bagaget var det roligt att testa något nytt och samtidigt ha nytta av tidigare erfarenheter och kontakter.

I Vårgårda är Fristad Bygg mitt uppe i ett renoveringsprojekt som innebär en totalförvandling av fyra tvåvåningslängor med hyresrätter. Den första är färdig och inflyttad och nästa på tur börjar ta samma form. När vi kommer på besök är Patrik Bengtsson, säljare på HLL, på plats för att kolla läget med Tommy Sörensen, arbetsledare, och resten av gänget. Han har just lastat av en stor grill från släpet och förbereder för att grilla hamburgare till hungriga snickare framåt lunch. Men först går vi en runda på bygget och pratar en stund.

 

Är det såhär ni oftast ses?

T: Antingen det, eller på depån i Borås. När jag jobbar närmre stan ses vi nog mest på depån, men det blir också mycket telefon – både jobbrelaterade samtal och lite annat. Det är inte som att vi ses och umgås med familjerna, men det finns ändå något mer än bara jobbrelationen. Det kan bli lunch ibland och ett och annat sms efter avslutade hockeymatcher på kvällstid.

 

P: Hockeyintresset har vi gemensamt, men inte lagtillhörigheten. Det gäller att känna av litegrann när det är läge att skicka det där sms:et.

 

Finns det fördelar med att ha mer än en jobbrelation?

T: Det tror jag! Vi litar på varandra och ingen av oss behöver fundera på om man blir lurad eller om den andre försöker tjäna på en. Vi har ju båda företag bakom oss som i slutändan vill tjäna pengar, men vi tycker båda att relationen är viktig.

 

P: Det finns massor att vinna på att ha en bra relation. Först och främst är det ju roligare, men som du säger, Tommy, det blir också en annan trygghet.

 

Patrik, har du olika relation med olika kunder?

P: Ja, så är det ju absolut. Jag försöker känna av vad som är rätt nivå med varje kund. Sen är ju jag sån att jag gillar att prata och skämta, och jag upplever att det funkar bra med de flesta.

 

Skulle du säga att det är ditt sätt att jobba, eller även HLLs?

P: HLL vill bygga relationer, så är det ju. Och om du skulle byta jobb, Tommy så vet du ju var du har oss ändå – det spelar ju egentligen inte så stor roll vad det står på tröjan.

T: Det är ju så, det är relationerna det handlar om. Jag var inte så sugen på att börja hyra från HLL från början, jag tyckte att det funkade bra med den firman vi använde innan. Man är ju bekväm i det man har, som man vet funkar. Sen tror jag att jag kom in på ett bygge som hade avtal med er och då är det ju som det är. Och efter det har vi byggt upp den här relationen. Det funkar bra!

 

Det här projektet är ju i full gång, vad är din roll som säljare här, Patrik? 

T: Ditt jobb är ju att grilla hamburgare!

P: Haha, jamen det är ju att besöka, underhålla relationerna. Ibland kanske de behöver något på bygget – då ser jag till att ha med mig det när jag kommer ut.

T: Det är värt mycket. När det ligger såhär en bit ifrån allt gäller det ju att planera – det tar ändå en timme att ta sig till depån.

 

Är det du som arbetsledare som ansvarar för att hyra maskinerna?

T: I de större projekten fungerar det ofta så. Ofta planeras mycket redan innan vi drar igång. Platschef och arbetsledare bestämmer vilka man ska samarbeta med, då handlar det ju mycket om relationer. Pris såklart, men i slutändan är det relationerna som styr. Man har så mycket att vinna på att jobba med folk som man har en bra relation med – det flyter bättre när allt funkar och det blir lättare de gånger man av någon anledning behöver säga att det inte funkar. Då hjälper det att man känner varandra även lite utanför jobbet – man får mer förståelse för varandras situation.

 

Tommy, vad förväntar du dig av din HLL-säljare?

T: Att få den hjälpen och servicen jag vill ha. Det betyder inte att jag alltid måste ha svar på mina frågor direkt, men att du tar reda på vad som gäller och hör av dig.

 

Kan det även handla t ex om hur maskiner fungerar alltså? 

T: Ja, ibland. Det är bra när det kan fungera så, att man kan komma och säga ”jag ska göra det här – vad behöver jag för grejer?” i alla fall när vi ska göra något särskilt med maskinen.

Vi har en bred kunskap, men man har ju inte koll på allt som finns.

P: Det kommer ju också mycket nytt hela tiden.

 

Patrik, ser du det som din uppgift att uppdatera kunderna på vad som kommer in?

P: Jamen det gör man ju. Har vi något nytt kan jag ju rekommendera och tipsa, typ ”testa det här”. Jag har ju själv varit snickare i 30 år och det kanske gör det lättare att veta vad kunderna behöver. Som den nya gasdrivna spikpistolen från Paslode, Tommy, har du testat den? Skitsmidig! Du slipper sladd och allt krångel.

 

Hur håller man koll på utvecklingen i branschen?

P: HLL har en maskingrupp som har koll på vad som finns, efterfrågan på olika maskiner och vad vi ska köpa in. Det hjälper mig att vara uppdaterad. Sen försöker vi alltid fixa om någon kund önskar något speciellt, då kan vi ofta köpa in det.

T: Det funkar bra. Vi äger ganska mycket själva men det finns absolut fördelar med att hyra i vissa lägen.