Del 3: HLL-andan – alla ska känna att de kan utvecklas i företaget

Som en del i vårt 10-årsfirande vill vi passa på att presentera några HLLare som varit med länge. I en serie intervjuer blickar vi både framåt och bakåt tillsammans och konstaterar att mycket har hänt. Men också att vi ser fram emot att fortsätta tillsammans.

I del tre träffar vi en medarbetare, Jimmy Mickelsson som varit med sen starten.

Det hade inte blivit mycket till 10-årsjubileum utan HLLs engagerade medarbetare. Ända sedan start har vi haft som mål att vara marknadens bästa maskinuthyrare. För oss handlar det allra mest om att bygga ett landslag där människorna trivs och har de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb. Jimmy Mickelsson är en av dem som varit med allra längst.

Jimmy var en av de första som anställdes i Sune och Börjes nystartade Hyreslandslag, 2011. Under de snart 10 år som han varit en del av laget har han hunnit testa på en rad olika roller. På det sättet har han tagit fasta på en viktig del av HLL-andan – att alla ska känna att de kan utvecklas i företaget.

 

Jimmy, hur började din HLL-resa?

Jag anställdes ungefär ett halvår efter att HLL startat, men på sätt och vis var jag med redan från början. Min pappa hade en transportfirma där jag var anställd och vi jobbade med Sune och Börje redan i deras första företag och sedan med HLL från start.

Min första roll på HLL var som uthyrare på Roslagstulls-depån, och efter en tid blev jag depåchef där. Vi hade ett rivningskontrakt i Roslagstull och visste hela tiden att vi skulle behöva flytta depån. När vi flyttade till Täby följde jag med och var depåchef där i några år. Samma roll hade jag även i Västberga under en period.

Efter lång tid i flera olika depåer fick du andra uppgifter. Hur kom det sig?

I ungefär samma veva som flytten till Täby var jag och Lisa (Toresson, VD red.anm.) engagerade i att ta fram HLL-appen. Kanske var det den erfarenheten som gjorde att jag sedan också fick chansen att vara inblandad när vi skulle byta affärssystem. Där var jag med som representant från verksamheten. Det tog mycket tid och blev till slut en heltidstjänst som pågick under ca två år.

Min roll är fortfarande att se till verksamhetens behov i det utvecklingsarbete som görs. Jag har bra koll på vad verksamheten vill ha och behöver och fungerar som en typ av koordinator i olika projekt och implementeringar.

 

 

Saknar du någonsin uthyrningen?

Absolut! Helt klart kundkontakten och snacket. Att slänga lite käft med någon, det kan jag sakna. Man lär känna många och får vara med och lösa problem i stunden. Sedan dröjer det bara någon dag innan kunden kommer tillbaka och man får feedback. Det jag gör nu är också spännande, men vi jobbar med längre horisonter och responsen är inte lika direkt.

”För mig har det bästa varit
att få testa på så många olika saker”

Vad skulle du säga är det bästa med HLL som arbetsplats?

För mig har det bästa varit att få testa på så många olika saker. Jag har känt att HLL har trott på mig. För den som visar lite vilja och framåtdriv finns det många chanser att ta vara på.

Man uppmanas att testa saker och satsa, sedan är det ok att göra fel ibland, bara man lär sig. Att ha möjligheten att växla arbetsuppgifter är en stor anledning till att jag har blivit kvar.

Upplever du att många tar den chansen?

Det känns så. Samtidigt är det ju också ok att vara nöjd med det man har och stanna kvar i det.

Vem skulle du säga passar på HLL?

Jag tror att det är bra att vara öppen för förändring. Det är nog viktigare än att vara bra på maskiner. Det händer mycket och det tror jag att alla runtomkring i organisationen känner av, på olika sätt. Maskiner byts ut och arbetssätt förändras. Vi strävar högre hela tiden och det är bra om man gillar det. Vi är ju många nu, och vi är olika, men kanske är det en gemensam nämnare.

 


Hyrkorgen