Vanliga frågor

Bli kund
Hur blir jag kund?

Vill du bli kund hos oss kan du registrera dig redan innan du besöker oss för första gången. Det gör du här. Önskar du hellre registrera dig på plats är det bara att dyka upp på din HLL-depå, så hjälper vi dig. Här hittar du våra Allmänna villkor – Företagskund

Varför ska jag välja HLL?

På HLL värdesätter vi mötet med människan. Det betyder att de HLLare du möter har hög kompetens och kunskap, och ser fram emot varje depåbesök du gör.

För oss är det viktigt att ligga i framkant vad gäller service. I det ingår att vi alltid levererar snabbt och se till att du har rätt maskin vid rätt tillfälle. Skulle en maskin till exempel inte finnas på din hemdepå, ser vi till att få dit den snabbt och smidigt. Vi har nämligen lastbilar i rullning hela dygnet som hämtar och lämnar maskiner efter kundens behov.

Vi finns med 27 depåer spridda över Sverige  men aldrig längre bort än ett telefonsamtal. Dessutom är det enkelt att hyra hos oss, och självklart har vi de allra bästa verktygen och maskinerna.

Vi är helt enkelt en medspelare att räkna med varje dag.

Hur hyr jag från HLL?

Att hyra hos oss är enkelt.

För att hyra måste du vara kund. Du kan registrera dig online, eller genom att besöka din närmaste HLL-depå. När du är kund hos oss finns  flera sätt att hyra en maskin.

Över disk
Gå in på din närmaste depå och prata med oss. Finns maskinen på plats kan du välja mellan att ta med den på en gång, eller att få den levererad med våra lastbilar. Vill du ta med en större maskin själv finns släpvagn att hyra.

Via telefon
Genom att ringa din depå kan du boka en maskin. Du kan välja mellan att hämta den själv eller få den levererad.

Via mail
Vill du hellre skicka ett mail med din maskinbeställning går det också bra. Du kan välja mellan att hämta den själv eller få den levererad.

Vet du inte exakt vilken maskin du behöver kan du alltid fråga någon av våra HLLare. Vi har stor kunskap och vet vilka maskiner som behövs till vad. Våra säljare har även möjlighet att besöka ditt projekt för att kunna hjälpa dig att välja rätt maskiner.

Fakturafrågor
Hur skickar vi fakturor?

Vi vill i första hand skicka våra fakturor elektroniskt i PEPPOL BIS BILLING 3.0 format. I andrahand genom Svefaktura 1.0. Vid båda fallen behöver vi att ni meddelar oss er elektroniska adress, även VAN-operatör för Svefaktura. Om ni ej har möjlighet att ta emot elektroniska fakturor finns möjlighet att vi skickar fakturor som PDF format till angiven e-post samt i pappersformat skickat till en fysisk adress.

När skickar vi fakturor?

För Hyreslandslaget Sverige så fakturerar vi majoriteten av kunderna tre gånger i månaden. Med brytpunkt vid den 10, 20 och sista varje månad.

Kan jag få mer än en faktura på samma order?

Ja! Om faktura löper över flera fakturaperioder.
Exempel; om en maskinhyra löper från 7 till 22 en månad så har hyran löpt genom tre fakturaperioder. Alltså kommer det att debiteras en faktura för dagarna från 7 till 10, en faktura från 11 till 20, samt den sista fakturan mellan 21 till 22.

Vem ska jag kontakta om jag har frågor kring en faktura?

Om frågan gäller innehållet på en faktura så ber vi er kontakta den depån där maskinerna har hämtats. Vid varje ordernummer står det vem, samt vilken depå som har skapat order med efterföljande telefonnummer.
Gäller frågan status kring en faktura ex om den är betald, eller om inbetalning/kvittning så ber vi er kontakta ekonomiavdelningen på kundreskontra@hllab.se eller telefon till Tel: 08-449 22 31

Jag har fått en påminnelse av er, vad betyder det?

Vi skickar ut en betalningspåminnelse om vi saknar betalning mot en faktura som har hunnit förfalla.

Kan jag få påminnelse skickat till mig via e-post?

I dagsläget kan vi endast skicka påminnelser per post.

Försäkringsfrågor
Behöver du göra en stöld- eller skadeanmälan?

Försäkringen gäller för plötslig och oförutsedd utifrån kommande fysisk skada såsom brand, stöld, skadegörelse eller vattenskada. Här hittar du våra försäkringsvillkor: HLL Hyresförsäkring

Här hittar du mer information om HLLs hyrförsäkring och gör din anmälan 

 


 

Hur kan jag minska risken för stöld?

Du kan aldrig gardera dig helt mot stöld, men en rimlig säkerhetsåtgärd för att förhindra stöld är att alltid låsa in gendom i en lokal eller inhägnad, eller låsa fast så att egendomen inte utan stora svårigheter kan stjälas när du inte bevakar den.

Har du råkat ut för skada eller stöld?

Om skada eller stöld inträffar, kontakta snarast din närmaste HLL depå. Vid samtliga försäkringsärenden skall rimliga åtgärder ha vidtagits för att förhindra stöld och skadegörelse.

Behöver du använda din försäkring?

Försäkringen gäller för plötslig och oförutsedd utifrån kommande fysisk skada såsom brand, stöld, skadegörelse eller vattenskada. Undantag i försäkringen finns. Vid samtliga försäkringsärenden skall rimliga åtgärder ha vidtagits för att förhindra stöld och skadegörelse.

 

Hyrande
Hur hämtar jag en maskin?

När du hyr en maskin kan du välja mellan att hämta den själv eller få den levererad av våra lastbilar. Hämtar du själv finns släpvagn att hyra. Du kan hämta en maskin på vilken av våra depåer som helst, och behöver inte lämna tillbaka den på samma.

Hur lämnar jag tillbaka en maskin?

När du ska lämna tillbaka en maskin kan du välja mellan att lämna den själv eller att få den upphämtad av våra lastbilar. Vill du lämna den själv kan du hyra en släpvagn på närmsta depå. Du behöver inte lämna tillbaka maskinen på samma depå som du hämtade den.

Varför ska jag välja HLL?

På HLL värdesätter vi mötet med människan. Det betyder att de HLLare du möter har hög kompetens och kunskap, och ser fram emot varje depåbesök du gör.

För oss är det viktigt att ligga i framkant vad gäller service. I det ingår att vi alltid levererar snabbt och se till att du har rätt maskin vid rätt tillfälle. Skulle en maskin till exempel inte finnas på din hemdepå, ser vi till att få dit den snabbt och smidigt. Vi har nämligen lastbilar i rullning hela dygnet som hämtar och lämnar maskiner efter kundens behov.

Vi finns med 27 depåer spridda över Sverige  men aldrig längre bort än ett telefonsamtal. Dessutom är det enkelt att hyra hos oss, och självklart har vi de allra bästa verktygen och maskinerna.

Vi är helt enkelt en medspelare att räkna med varje dag.

Hur hyr jag från HLL?

Att hyra hos oss är enkelt.

För att hyra måste du vara kund. Du kan registrera dig online, eller genom att besöka din närmaste HLL-depå. När du är kund hos oss finns  flera sätt att hyra en maskin.

Över disk
Gå in på din närmaste depå och prata med oss. Finns maskinen på plats kan du välja mellan att ta med den på en gång, eller att få den levererad med våra lastbilar. Vill du ta med en större maskin själv finns släpvagn att hyra.

Via telefon
Genom att ringa din depå kan du boka en maskin. Du kan välja mellan att hämta den själv eller få den levererad.

Via mail
Vill du hellre skicka ett mail med din maskinbeställning går det också bra. Du kan välja mellan att hämta den själv eller få den levererad.

Vet du inte exakt vilken maskin du behöver kan du alltid fråga någon av våra HLLare. Vi har stor kunskap och vet vilka maskiner som behövs till vad. Våra säljare har även möjlighet att besöka ditt projekt för att kunna hjälpa dig att välja rätt maskiner.

Leverantörsfrågor
Hur skickas faktura till HLL?

Skicka faktura som E-faktura eller som PDF-faktura

Vi tar emot fakturor som E-faktura eller PDF-faktura. Alla fakturauppgifter måste vara med för att fakturan ska tas emot av vårt system. Vi förbehåller oss rätten att returnera fakturor till avsändaren vid avsaknad av uppgifter enligt nedan. Vid frågor gällande fakturering vänligen kontakta info@hllab.se (det går inte att skicka fakturor till denna adress).

Fakturaadresser (Var noga med att skicka till rätt HLL Bolag):

—————————————-

Faktureringsadressen för HLL Hyreslandslaget Sverige AB (Org. 556887-4753)

HLL Hyreslandslaget Sverige AB
Vandagatan 3
164 74 Kista

Fakturor skickas via E-faktura eller som pdf till nedan adresser

E-faktura

Vi tar emot e-fakturor via VAN-operatören Creditflow med mottagarinformation

  • Företagsnamn                       HLL Hyreslandslaget Sverige AB
  • Elektronisk adress                 5568874753
  • VAN-operatör                       Creditflow

 

PDF-fakturor mailas till    fakturasverige@hllab.se

—————————————-

Faktureringsadressen för HLL Hyreslandslaget AB (Org. 556835-1745)

HLL Hyreslandslaget AB
Vandagatan 3
164 74 Kista

Fakturor skickas via E-faktura eller som pdf till nedan adresser

E-faktura

Vi tar emot e-fakturor via VAN-operatören Creditflow med mottagarinformation

  • Företagsnamn                       HLL Hyreslandslaget AB
  • Elektronisk adress                 5568351745
  • VAN-operatör                       Creditflow

 

PDF-fakturor mailas till       fakturamottagning-ab@hllab.se

—————————————-

 

Var skickar jag fakturan?

Vi ser gärna att fakturor skickas som PDF via e-post. E-posta PDF-fakturan direkt till respektive bolag. Observera att det får endast vara en faktura per PDF samt att skannad PDF inte accepteras. Vi förbehåller oss rätten att returnera fakturor till avsändaren vid avsaknad av uppgifter enligt ovan. Mailadressen hittar du under din depå. Hittar du inte kan du kontakta info@hllab.se (det går inte att skicka fakturor till denna adress).

Vilken information ska finnas på fakturan?

När du skickar fakturor till Hyreslandslaget är det viktigt att rätt information finns med.

På fakturan ska rätt bolagsnamn, referens (vem på HLL som gjort beställningen), märkning med konto (4 siffror) och depådummer (3 siffror), samt din referens (namn och nummer till den person hos er som ansvarar för ordern).

Mitt HLL
Vem/vilka ska vara administratörer?

Firmatecknaren bestämmer vem eller vilka på sitt företag som ska vara administratör för företaget i Mitt HLL. En administratör väljer vem som ska kunna redigera användarlistor, bjuda in användare och tilldela behörighet att hyra.

Måste alla anställda ha ett inlogg?

Dina anställda behöver ett inlogg för att kunna se maskinöversikten och för att kunna boka returer, men inte för att hyra. Du avgör alltså om alla behöver inlogg, eller om t ex bara firmatecknare och projektledare ska ha det. 

Är man automatiskt behörig att hyra på alla HLLs depåer?

Absolut! Är du kund på en depå är du kund på alla. Listorna i Mitt HLL är ständigt uppdaterade och oavsett vilken depå du besöker kommer uthyrarna kunna se att du är behörig att hyra.

Behöver man vara användare för att returnera maskiner?

Nej, alla kan returnera maskiner i depåerna. För att boka en retur i Mitt HLL behöver du däremot ha ett inlogg.

Vad betyder administratör och standardanvändare?

En standardanvändare får se vad som är uthyrt på olika platser och projekt och boka retur på maskiner som är uthyrda.

En administratör får göra det som en standardanvändare kan göra men även bjuda in nya användare till företagets sida och redigera vilka som är behöriga att hyra.

Hittar du inte vad du söker?

Kontakta oss

Hyrkorgen

Våra depåer