Hyrkorgen

Del 4: ”Jag tror att HLL och vi har ungefär samma bild av själva lagbyggandet.”

Som en del i vårt 10-årsfirande vill vi passa på att presentera några personer som varit med länge. I en serie intervjuer blickar vi både framåt och bakåt tillsammans och konstaterar att mycket har hänt. Men också att vi ser fram emot att fortsätta tillsammans.

Kunderna är naturligtvis det viktigaste vi har. Utan dem hade vi inte varit någonting. Och vi har verkligen de bästa kunderna, både nya och gamla. Några av våra kundrelationer går långt tillbaka, till starten och faktiskt ännu längre. Fredrik Pilbäck på Pilbäck Mark & Anläggning (PMA) var en av de allra första som öppnade konto hos Hyreslandslandslaget för 10 år sedan.

När Fredrik tog steget och startade eget för 10 år sedan kände han redan HLLs grundare, Börje Toresson och Sune Törnqvist. Som anställd hos andra aktörer hade han varit kund hos både Tidermans och Ramirent där han lärt känna dem – att de startade upp Hyreslandslaget precis samtidigt som Fredrik själv drog igång PMA var en tillfällighet. Företagens resa har fortsatt löpa parallellt sedan dess.

 

PMA hyr kontorslokaler ovanpå HLL-depån i Västberga, Stockholm.

Fredrik, vilka är PMA?

Vi är ett mark- och anläggningsföretag som idag består av ca 40 personer. Vår verksamhet står på tre ben – infrastruktur, finplanering/landskapsarbeten och exploateringar. Ett exempel på ett projekt vi är mitt i just nu är Stockholms Ström, en tunnel för en kraftledning under staden, där vi har ansvaret för infrastrukturen vid dess slut i Haninge. Vår bredd gör att vi ofta är delaktiga i flera olika delar av projekten vi jobbar med, från att schakta och spränga till att återställa och göra färdigt.

 

Beskriv din roll i företaget?

Min roll i PMA är som grundare, ägare och VD. Jag är entreprenören och pådrivaren som vill framåt och ser till att saker händer. Därför ser jag också till att ha andra runtomkring mig som kan dra i bromsen ibland när det behövs.

Jag har en bakgrund inom idrott som säkert också påverkar hur jag driver företag. Jag var aktiv inom amerikansk fotboll under många år, bland annat som förbundskapten, och sättet jag ledde det landslaget har många likheter med min nuvarande ledarroll.

 

Hur tänker du när du sätter ihop ditt lag?

Både i sportens värld och på en arbetsplats är det viktigt att ha respekt för att människor är olika och fyller olika roller. Mitt jobb som ledare är att sätta ihop en grupp som kompletterar varandra. Det kan handla om bakgrund, kön, utbildning och referensramar – bredden gör laget starkare. Jag tror att HLL och vi har ungefär samma bild av själva lagbyggandet.

 

”Vi har en ganska okomplicerad relation, lite av en symbios.”

 

Är det självklart för er att hyra maskiner?

Vårt fokus är att utföra vårt arbete på bästa sätt. Maskinerna är helt enkelt inte vår core business – därför passar det oss bra att hyra. Vi behöver vara säkra på att alltid ha bra maskiner i gott skick, utan att själva behöva underhålla maskinparken.

Vi hyr hos flera olika aktörer men andelen hos HLL blir större och större. Samarbetet fungerar bra, och sedan en tid tillbaka hyr vi även kontorslokaler ovanpå HLL-depån i Västberga. Närheten och samarbetet gynnar båda parter. Vi har en ganska okomplicerad relation, lite av en symbios.

 

Vad tycker du utmärker HLL som uthyrare?

Framför allt engagemanget och drivet. Det är också tydligt att man inte problematiserar så mycket utan fokuserar på lösningen. Jag vet ju när jag kommer med en besvärlig fråga, då lägger de inte så mycket tid på att berätta hur krångligt mitt problem är att lösa, utan ser till att hjälpa mig bara.

En annan viktig sak är att de är bra på att hantera de gånger det blir fel. Det händer ju ibland, men då upplever jag att man är ärliga och säger ”förlåt, vi har gjort fel här”. Sedan löser man situationen och kompenserar mig som kund. Då är det ju inga konstigheter.

 

Slutligen, har du något konkret exempel på det där engagemanget du nämner?

Det kan till exempel vara när det är vi som gjort fel, det händer ju också! Då är det inte heller några konstigheter. Det har exempelvis hänt att vi missat att lämna tillbaka en maskin inför en långhelg. Då har vi hört av oss till chauffören som vänder och kommer tillbaka och hämtar upp – trots att det var vi som hade glömt.

Det känns också som att alla med HLL-jackan har samma inställning – det finns en kultur som känns och man lever som man lär. Lyssnar och agerar. Det där tror jag faktiskt att andra i branschen har sneglat på och försökt ta efter.