Från koja till slott - HLL

Från koja till slott

HLLs depå i Norrtälje har en historia som skiljer sig från alla våra andra depåers. Under förra hösten gick flytten till rymliga nybyggda lokaler. Fram till dess hade verksamheten varit förlagd i en vanlig villa. Vi träffar bland annat Fredrik Rapp som var med på den tiden då spikpistoler förvarades på hyllor i vardagsrummet.

Från den nya fastigheten ser man fortfarande den röda lilla trävillan med vita knutar. Den har inga likheter med den stora byggnaden som nu är HLLs depå. Flytten var inte lång, men den gjorde stor skillnad för personalen och för verksamheten.

– Kunderna kommenterade ofta att det var lite mysigt, med öppen spis och mönstrade tapeter, och vi fick till ett bra flöde för dem, även om det var lite svårjobbat för personalen, säger Fredrik Rapp.

I villan sköttes all service och tvätt av maskiner utomhus. Maskinerna sköljdes av i ett tält med spolplatta på marken och en trädgårdsslang från garaget. Gården låg nära vägen och saknade ett riktigt staket, vilket bland annat innebar att man varje eftermiddag vid stängning fick dra fram 500-kilos paddor och ställa framför entré- och garagedörr.

Ville in på marknaden

Hyreslandslaget ville in på Norrtälje-marknaden, och hade hittat mark som passade bra – stora gårdsytor och en rymlig ny depå stod på kravlistan. Marken låg dock på ett industriområde som fortfarande befann sig på planeringsstadiet, och hela området var täckt av skog.

Istället för att sitta och vänta bestämde sig HLL för att smyga igång verksamheten redan innan den nya depån var byggd. Det verkade som ett bra sätt att börja skapa kundrelationer, för att snabbt kunna vara på banan när man väl kom in i de nya lokalerna.

På en tomt som angränsade till det blivande industriområdet låg en villa som skulle rivas på grund av bygget. Den kunde HLL använda under en övergångsperiod. Till fastigheten hörde ett dubbelgarage och en bra tomt. Köket i villan gjordes om till entré, och vardagsrummet blev butiksyta med uthyrningsdiskar.

– Såhär i efterhand kan vi konstatera att även om det var kämpigt så var det bra att börja jobba på kundunderlaget i ett tidigt skede, säger Fredrik. Vi jobbade hårt och depån gick jättebra under den där första tiden.

Tack vare hårt arbete var verksamheten i full gång när det så småningom blev dags att ta plats i de nya lokalerna. Där fick man tillgång till stora tvätthallar och serviceplatser inomhus, och många kvadratmeter inhägnad gårdsyta för förvaring av maskiner, bodar och vagnar.

Två verksamheter

Norrtälje-depån är egentligen två verksamheter, en lokal depå för maskinuthyrning och en bod-depå som förser hela Stockholmsområdet med bodar och vagnar. Fredrik Stjernberg kommer efter årsskiftet ha rollen som bodkoordinator i Norrtälje.

– Härifrån skickar vi ut alla bodar som hyrs ut runtom Stockholm, berättar Fredrik Stjernberg. Och när de inte behövs på ett bygge längre är det hit de kommer för att gås igenom och göras iordning för nästa kund.

Efterfrågan på bodar är stor och från och med årsskiftet kommer totalt fyra personer arbeta med hanteringen av bodar och containrar.

– Det blir bra för det har varit brist på bodar i Stockholm. Genom vår bodverksamhet kommer vi i kontakt med både befintliga och nya kunder. Som det har varit hittills så har vi inte haft tid att ta hand om alla nya relationer. Nu hoppas vi såklart kunna göra det ännu bättre och visa på möjligheten att både hyra både bod och maskiner genom HLL. Vi vill ju underlätta våra kunders vardag genom att vara deras enda leverantör, och det enda numret de behöver ringa, vad det än är, säger Fredrik.

 

Positiv atmosfär

Om den speciella starten har satt någon prägel på stämningen i Norrtäljedepån så tror både Fredrik och Fredrik att det har varit på ett bra sätt.

– Första gången jag kom hit slogs jag av att det var en bra känsla i gruppen, berättar Fredrik Stjernberg. Det är bra gemenskap och alla hjälper varandra. Kanske har det något med historien att göra.

– Vi såg såklart fram emot att få nya fina lokaler, men det var aldrig någon i personalen som klagade, säger Fredrik Rapp. Nu skojar vi ofta om hur det var – tänk när vi stod i ett tält och tvättade maskiner – det har säkert påverkat känslan i gruppen. Vi körde liksom bara på, med en problemlösande attityd som är typisk för HLL.

De båda är också överens om att det finns en lokal och gemytlig stämning här som kanske är typisk för en mindre stad där många känner varandra. Det finns en ”det-fixar-vi”-attityd som ibland gör att kunder får hjälp med även annat än maskiner.

– Att vi är lösningsorienterade märker nog även kunderna, säger Fredrik Rapp. Kommer någon med ett problem som behöver lösas så vill vi gärna göra vad vi kan. Det har till exempel hänt att vi ringt in en båt från en depåanställds kompis för att lösa en kunds behov. Det är bara kul, man ger och tar!